אודות הלימוד

אדוייטה ודנטה מלמדת אי-שניות, והיא מיועדת להביא את האדם המעוניין בכך ל"מוקשה" (moksha). מוקשה ניתן לתרגם כשחרור, הארה או ידיעת האמת המוחלטת. במסגרת הלימוד המסורתי, המתנהל באותו אופן כבר מאות ואלפי שנים, מתרחשת העברה של ידע ישיר בין המורה לתלמיד.

האשראם מאפשר מסלולי לימוד שונים באמצע שבוע ובסופי שבוע, בתאום עם המורים. הלימוד עצמו מתקיים בשפה העברית. במסגרת הלימוד, נפרסים בפני התלמידים טקסטים עתיקים של ודנטה וטקסטים מודרניים יותר. כל טקסט נלמד בהתאמה מלאה למסורת הלימוד ארוכת השנים שמקורה בהודו.

השיעורים מרתקים, בעלי נגיעה ישירה ומעשית לחיי היום-היום, מעוגנים היטב בטקסטים הינדים עתיקים, השייכים למסורת נקיה ואותנטית, ומועברים בעברית, בשפה חיה ומותאמת לאופי המחשבה המערבית.

הלימוד הוא קריאה לאומץ ולתבונה, הכוללים הן את בחינת יחסינו לחיים והן את העשרתם בדרכים הניתנות להפנמה, וזאת בראי של בגרות רגשית וחשיפה ללימוד מנתח ומעמיק. זהו לימוד השולל כל פן של אמונה עיוורת, כשצורת התנהלותו הישירה מתאפשרת בשל שימוש בכלים שיטתיים ומדוייקים להפליא, שהוכיחו עצמם במשך אלפי שנים.

ה"פרקריות", שיטות הלימוד בהן משתמשים המורים, מוגשות ברלוונטיות לחיים המודרניים המערביים, לקוחות ישירות מן ה"אופנישדות" - הטקסטים ההודיים העתיקים, ומה"סמפרדאיה" - שושלת המורים בת אלפי השנים.

 

חלק מהשאלות שהלימוד עוסק בהן:

האם התמונה בה אנו רואים את עצמנו ואת העולם אכן נכונה, נאמנה למתרחש, או שמא יש רובד של גילוי עצמי העמוק מן הרגש והמחשבות המשתנות? רובד היכול לתת לי כאדם יציבות, שלוות-שלמות ואושר, שאינם תלויים בדבר?

מהן אובייקטיביות וסובייקטיביות? האם ישנה מציאות המעמידה את שני המונחים הללו כנקודות מבט בתמונה גדולה יותר? מנקודה זו אנו מתחילים לשקול שיש יותר, מהותית יותר, מהידוע לנו, מהנגלה לעין או מהמחשבות במתכונתן הרגילה.

בעזרת שאלות אלו ואחרות אנו יוצאים לדרך, דרך שלא דורשת שיפוט ושיפור של המוגבל. ממיקוד חיינו בכוח ההרגל, כפועלי שיפוצים במשרה מלאה: שיפוצים של מערכות יחסים, עבודה, סטטוס חברתי וכן הלאה, אנו מפנים עצמנו לבחינת הבסיס שאנו נותנים לכל השיפורים, ההחלפות והרכישות הרגשיות בחיינו.

 

האם אנו מנהלים את חיינו בתבונה?

האם אכן המקום הראוי לחיפוש אושר, שלמות, סיפוק ואהבה הוא בעולם מחוץ לנו, או לחילופין במקום של רגש-חוויה בתוכנו? או שמא התשובה לחיפוש מונחת בגילוי מציאות הגדולה מה"פנים" ומה"חוץ", מה"יחסי" ומה"מוגבל"?

 

בלימוד נידונים נושאים נוספים, ביניהם:

חמלה, קונפליקטים, הצורך לשנות ולייצר, מרחק הכאב בין הרצוי לבין הישנו, היכולת לאפשר לאחר להיות, כעס, קארמה ודהרמה, מה בין אהבה ללא תנאי, אשמה והאשמה, החומר ממנו רגשות עשויים, האדם והרצון, מי רוקד את מי, חופש בחירה וחופש אמיתי ונושאים רבים נוספים. 

באשראם מלמדים שני מורים אשר הוכשרו ללמד בדרך המדוייקת של הודנטה המסורתית באשראם של אחד מבחירי המורים לודנטה במאה האחרונה, סוואמי דיאננדה סרסוותי.